Problematika a velikost sportovního oblečení

Uvědomte si, že stejně to u různých výrobců bývá trošku jinak. Nejlépe je vždy ozkoušet!

Dámské velikosti
velikostobvod hrudníkuobvod pasuobvod boků
S84 – 8866 – 7090 – 94
M92 – 9674 – 7898 – 102
L100 – 10482 – 86106 – 110
XL110 – 11692 – 98116 – 122
XXL122 – 128101 – 110128 – 132
Pánské velikosti
velikostobvod hrudníkuobvod pasuvýška
S84 – 9072 – 78158 – 170
M91 – 9679 – 85170 – 182
L97 – 10386 – 92182 – 188
XL104 – 11093 – 99188 – 194
XXL111 – 116100 – 106 
XXXL117 – 123107 – 113 
Dětské velikosti
výška postavyobvod hrudníkuobvod pasuobvod boků
122625767
128645869
134665972
140686174
146726378
152766582
158806786
164846990

Pokud chcete jezdit na kole musíte být vhodně oblečeni. Oblečení slouží jako ochrana před povětrnostními vlivy, zároveň odvádí pot. A zejména u žen módní oblečení také zvyšuje dobrý pocit ze sportu.

Cyklistický sport je specifický tím, že organismus je na jedné straně nesmírně zahříván a dochází k velkému odvodu potu a na straně druhé je vystaven nízkým teplotám, dešti, větru (čím rychleji v zimě šlapete, tím více tepla je vám vzduchem odnímáno).

Nezapomeňte na “efekt chlazení větrem” (“Wind Chill Effect”). Je lepší při začátku výkonu v zimě cítit chvíli chlad, než být ihned zpocený. Nedoporučuji používat kožené věci, protože kůže nesmírně trpí potem a vlhkostí, ztrácí svůj tvar a vzhled – pokud se o ni pečlivě nestaráte.

Zimní období

V zimních měsících samozřejmě záleží na:

  1. Intenzitě sportovního výkonu:
    1. Závody – většinou hodně intenzivní a krátký.
    2. Silnice – stejnoměrné zatížení, vyžaduje však nejteplejší oblečení.
    3. MTB – střídání intenzivních a pasivních pasáží, pokud se nezastavíte, nehrozí prochladnutí.
    4. Cykloturistika – malá intenzita, ale o to větší rozdíly teplot, zde je třeba se neustále svlékat a oblékat.
  2. Venkovní teplotě.
  3. Otužilosti.

V zimě se používá systém tří vrstev oblečení:

  1. Transportní – musí odvádět pot okamžitě skrz (abyste se necítili jako v ledovém zábalu), čili má minimální nasákavost. To mají polyester nebo polypropylen. Polypropylen má nejmenší nasákavost, ale může vyvolat u citlivější pleti reakci (moira).
  2. Termoregulační – odvádí pot a zároveň izoluje, nesmí docházet ke kondenzaci potu, pot se transportuje přímo do třetí vrstvy v podobě par. Freesové tkaniny lépe drží teplo, hůře odvádí vodní páry; při větším výkonu se tedy používá silnější polypropylenové vrstvy.
  3. Izolační (chrání proti venkovním vlivům) – tkanina, která má za úkol odvést vodní páry ven, ale nepropustit nic dovnitř. Používá se buď tkanina na bázi membrány (Goratex, windstopper) nebo klasická tkanina na bázi zátěru (potřená různě silnou vrstvou polyuretanu – čím větší vrstva, tím větší nepromokavost, ale horší propustnost a naopak).

V zimě se používají především tzv. termokalhoty a termobundy. Používejte spodní prádlo – odvede pot od pokožky a nedovolí vám prochladnout.  Lze používat vesty, návleky na ruce a nohy. Hruď si můžete v případě nouze chránit také pomocí novin (nesmějte se – funguje to skvěle!).

Chránit kolena si můžete podšitím látky kalhot nebo horní částí z podkolenek z vlny nebo pomocí návleků na kolena.

Používejte čelenky nebo čepice stahovatelné přes uši. A na čepici samozřejmě přilbu!

Obuv pro zimní období, pokud máte dost peněz si můžete koupit kotníčkové, ale lepší je si koupit návleky. Ponožky – sebelepší a sebeteplejší – vám příliš nepomohou při jízdách delších než hodinu. Rada od Radovana Fořta: “dejte si noviny přes tretry pod návleky”.

Letní období

Doporučuji na léto koupit si lehkou nepromokavou větrovku, kterou sebou vozte pro případ vlhkého počasí. Tato větrovka by měla umožňovat průchod potu ven.

Radovan Fořt doporučuje vozit sebou návleky na kolena a lokte. Také doporučuje mazat si nohy např. Indulonou. Já v chladnějším počasí používám červenou Emspomu, která mi nahradí i návleky ve většině případů. Dbejte na to, aby achilovka byla v teple, i v létě vám klouby a šlachy mohou nachladnout (obzvláště při studeném větru).  Chraňte si nohy pomocí návleků při dešti nebo chladu.

Cyklista jezdí proto, aby dlouho žil, a žije, aby mohl dlouho jezdit.
Smál se na celé kolo