Můj pohled na elektrokola

Úvod

Jedna skupina lidí elektrokola adoruje, druhá skupina jimi opovrhuje. Snažím se o rozumný náhled na elektrokola a vím, že elektrokola mají určitě svůj smysl, ale rád bych upozornil na pár věcí, o kterých se nemluví, ale jsou rozhodující pro volbu kola či elektrokola (v tom vám hodně pomohou kolotipy.cz, kde najdete informace hlavně o elektrokolech).

Hlavní rozdíly mezi kolem a elektrokolem

KoloElektrokolo
HmotnostNízká.Nejméně o 10 kg těžší.
Rozměry kol26″ – 29″
26″ kola už se bohužel v podstatě přestávají vyrábět. Většina lidí jezdí po silnicích a po sjízdných polních a lesních cestách a tam větší kola znamenají větší setrvačnost a rychlost (ti na 29″ mi vždycky ujedou…).
27,5″ a 29″
Je totiž třeba místo na baterii a motor a tím i robustnější rám s jinou geometrií.
GeometrieVariací geometrie a tím i vzhledu je mnoho, takže každý si vybere. Hlavně však je pánská a dámská!Dámská geometrie spočívá většinou v trochu ohnuté rámové trubce před sedlem. Vzhledem k motoru a baterii nelze totiž s geometrií rámu libovolně pracovat stejně jako u obyčejného kola. Nové rozměry kol spolu s jinou geometrií rámu jsou pro lidi menší postavy problematické (obzvláště pro ženy). Pokud si myslíte, že koupíte kolo s menší geometrií rámu, tak pozor – pak vám mohou kolena narážet do řídítek.
ÚdržbaStandardní.Mnohem složitější – máte navíc motor a baterii a elektroniku, v případě závady musíte tedy s kolem do specializovaného servisu.
ProvozPokud vám neselže kolo nebo vám nedojdou síly (ale ty se dají doplnit), tak jedete.Pokud vám odejde baterie a nikde poblíž není možnost nabití, musíte šlapat a táhnout všechna ta kila navíc bez pomoci.

Pro koho je elektrokolo výborná volba

  • Pro lidi, jejichž výkonnost s věkem klesla a rádi by si ještě pořádně zajezdili.
  • Pro lidi, kteří nemohou šlapat silově ze zdravotních důvodů (kolena, záda atp.).
  • Pro lidi, kteří se nechtějí na kole trápit, ale chtějí si užít výletů.
  • Pro lidi, kteří dojíždějí do práce a nemají se kde osprchovat a ušetří tím i čas.
  • Pro cykloturisty, kteří sebou mají bágly a vyrážejí na dlouhé vícedenní výlety (ale tam může být zádrhel s nabíjením…).
  • Pro rodiny s dětmi ve vozíku.

Pro koho elektrokolo není dobrá volba

  • Pokud si opravdu chcete snížit váhu.
  • Pokud si opravdu chcete zlepšit fyzičku a výkonnost.

Můj závěr

V předchozích odstavcích jsem v podstatě shrnul to, co najdete všude na internetu. To nejdůležitější, co nenajdete, je téma lidské psychiky:

  • Kdo z vás zná člověka, který si na elektrokole zapne příšlap, až když už opravdu nemůže? Kolik takových je? Jeden z deseti nebo jeden ze sta? Ono táhnout bez příšlapu 30 kg kolo není prča – dřívější „chceš-li poznat, co je dřina, kup si kolo Ukrajina“ nabývá opět na aktuálnosti :-). Každý si přece řekne „může mi to pomoct, tak ať maká za mě – a taky proto jsem si to elektrokolo kupoval“.
  • Všude se tvrdí, že elektrokolo je ideální pro lidi, kteří chtějí shodit kila – tak to je podle mě jen marketingový žvást. Lidská povaha a lenost u většiny lidí převáží – proč by se měli dřít, když můžou zvýšit příšlap – a koneckonců, proto si elektrokolo koupili.
  • Také ty řeči o tom, jak vám to zvedne fyzičku jsou o ničem. Většina lidí si ve chvíli, kdy se jim začne blbě šlapat, zvýší příšlap – ano točí nohama, trošku se zapotí, ale zcela jistě proti normální jízdě na obyčejném kole je výdej energie a zvýšení výkonnosti menší.

Ale teď to nejdůležitější – co dělá cyklistiku cyklistikou? Vůle a schopnost dojet do cíle, i když už nemůžete. A je jedno, jestli jedete s partou nebo sami – jedete vždy sami za sebe. U elektrokola prostě zvýšíte příšlap a dojedete v pohodě (a to ani nemluvím o přečipovaných kolech, která jsou v podstatě mopedem). S elektrokolem vždycky máte k dispozici pomoc a jistotu a nikdy nezjistíte, jak na tom opravdu jste psychicky a fyzicky.

Obyčejné kolo vás naučí poprat se sám se sebou – nikdo a nic vám nepomůže, je to jen a jen na vás. Když jste daleko od domova a dojdou vám síly, víte, že musíte dojet – byla by přece ostuda to vzdát a volat si odvoz. A následný pocit vítězství sám nad sebou je nesdělitelný…

A proto si myslím, že pro toho, kdo je zdravý, kdo je bojovník, kdo se rve sám se sebou, kdo si chce zvýšit opravdu fyzičku není elektrokolo to pravé ořechové.

Tak, a teď mě rozcupujte…

Cyklista jezdí proto, aby dlouho žil, a žije, aby mohl dlouho jezdit.
Smál se na celé kolo