Přeprava kola

Kolo můžete všemi dopravními prostředky přepravovat v brašně nebo kufru či krabici – lépe je pevný obal, který se nepromáčkne. Existují speciální “kufry” na přepravu kola.

Autem

Pokud máte auto s velkým kufrem, máte po problémech, pokud máte větší kufr, do kterého se kolo skoro vejde můžete si koupit speciální nosič kol do kufru (vyndáte kola, upevníte rám do nosiče za vidlici). Pokud se vám kolo nevejde do kufru, použijte nosiče (existují různé typy, už převážně s možností uzamknutí, ať už na střechu, či na záď automobilu). Střešní nosič si pečlivě vyberte – ušetřit pár stovek, aby se polámal nosič a spadlo vám za jízdy kolo za x tisíc není dobrý nápad.

Viz například: Přeprava jízdních kol na autě: Jaký nosič kol vybrat a na co si dát pozor u nás i v zahraničí

Autobusem

Autobusy nesmí přepravovat jízdní kola, možná by se vám podařilo přesvědčit řidiče na místní lince (pokud má málo pasažérů), aby přimhouřil oko – dálkové linky vám kolo nepřepraví v žádném případě. Za kolo v případě, že vám ho řidič vezme, platíte jako za spoluzavazadlo. Jediné řešení, pokud nemáte jinou možnost než jet autobusem je mít kolo složené v krabici nebo speciálním kufru na kolo.

Vlakem

Vždy mějte po ruce výrobní číslo rámu!

České dráhy umožňují přepravu kol nebo půjčování kol. Protože se podmínky přepravy kol každým rokem mění, podívejte se na stránku ČD Bike – cestujte na kole i vlakem. Také si můžete nechat poslat kolo předem dráhou jako spěšninu a za malý poplatek vás dráhy budou informovat o doručení zásilky. Vyhledejte si v Elektronickém jízdním řádu spojení do cílové stanice a ceny jízdného.

Pár rad pro přepravu kola vlakem

  • Na nádraží přijďte včas, ať v pohodě všechno stihnete.
  • Nezapomeňte, že jakýkoliv typ přepravy zavazadel musí umožňovat každý vlak, na který přestupujete. Pokud přestupujete, zvolte takové přestupy, abyste měli dost času na přeložení kola. Dveře vagonu, který je vhodný pro přepravu kol jsou označeny symbolem kola.
  • Vždycky se snažte být slušní – úsměv a slůvko prosím dovede roztát i ledovec.
  • Samozřejmě pomozte pracovníkovi ČD při nakládce do poštovního vagónu, obzvláště, je-li to žena.
  • U starého typu pantografu je jedno, do kterého vagónu nastoupíte. Pokud jede nový pantograf, pak si nastupte do prvního nebo posledního vagónu, kde jsou věšáky na kolo (tyto věšáky však bohužel nejsou přizpůsobeny horským kolům, která do nich nenandáte) a kam vás taky průvodčí pošle; u klasických vagónů se zeptejte průvodčího, kam můžete s kolem. Pokud cestujete v jeho dveřním prostoru, zeptejte se na které straně je výstup, abyste se nemuseli pořád přemisťovat i s kolem.
  • Pokud je na nádraží umístěn rozpis s řazením vozů daného vlaku, zjistěte si, kde je umístěn poštovní vagón, abyste nemuseli běhat po perónu i s kolem.
  • Máte-li kolo v poštovním vagónu, snažte se být v nejbližším vagónu, abyste se kolu dostali co nejrychleji.
  • Z kola si sundejte vše, co můžete (hustilku, bidon, cyklocomputer, blikačku apod.).

Cyklista jezdí proto, aby dlouho žil, a žije, aby mohl dlouho jezdit.
Smál se na celé kolo